armando

Contact Information

Office: 518, Education Bldg, McGill University
t. 514.398.3448
e. armando.bertone@mcgill.ca


A cognitive neuroscientist and clinical neuropsychologist, Dr Bertone is the director of the Perceptual Neuroscience Laboratory for Autism and Development (PNLab). His team and collaborators use different experimental approaches to define biologically-plausible brain alterations that can account for sensory-related cognition and behavior in autism. Dr. Bertone’s principal publications concern (1) the characterization of brain function underlying perceptual and cognitive processes in autism; (2) how altered sensory functioning differentially affects higher-level perception (i.e., social perception), cognition (i.e., visual attention), learning and behavior in autism; (3) defining developmental trajectories for visual and auditory abilities in both typically- and atypically-developing populations; and (4) the development of cognitive assessment and remediation tools based on perceptual performance. Among other goals, Dr. Bertone’s research aims at increasing the efficacy of existing cognitive and behavioral interventions in autism by considering perceptual strengths and challenges in this condition at different periods of development.

Comme neuroscientifique cognitif et neuropsychologue clinique, le Dr Bertone est le directeur du laboratoire de perception en neurosciences sur l’autisme et le développement (PNLab). Son équipe et ses collaborateurs utilisent différentes approches expérimentales pour définir des altérations cérébrales biologiquement plausibles qui peuvent expliquer la cognition sensorielle et le comportement dans l’autisme. Les publications principales du Dr Bertone concernent (1) la caractérisation de la fonction cérébrale sous-jacente des processus perceptifs et cognitifs dans l’autisme; (2) comment le fonctionnement sensoriel altéré affecte la perception de niveau supérieur (la perception sociale), la cognition (l’attention visuelle), l’apprentissage et le comportement dans l’autisme; (3) la définition des trajectoires développementales des capacités visuelles et auditives chez les populations qui se développent typiquement et atypiquement; et (4) le développement d’outils d’évaluation et remédiation cognitive basés sur la performance de perception. Entre autres objectifs, la recherche du Dr Bertone vise à accroitre l’efficacité des interventions cognitives et comportementales existantes de l’autisme en considérant les forces et les défis de perception de ce trouble à différentes périodes de développement.

Positions

  • 2016-pres     Associate Professor, School/Applied Child Psychology | Human Development, Educational & Counselling Psychology, McGill University
  • 2016-pres     Director, Summit Center for Education, Research and Training (SCERT)
  • 2011-pres     Adjunct Professor, Department of Psychiatry, Université de Montréal
  • 2011-pres     Supervisor, Integrated Program in Neuroscience, McGill University
  • 2011-pres     Research Scientist, The Neuropsychology and Cognition Research Center (CERNEC), Université de Montréal
  • 2011-2016    Assistant Professor, School/Applied Child Psychology | Human Development, Educational & Counselling Psychology, McGill University
  • 2009-pres     Research Scientist, CIUSSS du Nord-de-l’Île-de-Montréal, site Hôpital Rivière-des-Praries, Montréal, Canada
  • 2009-pres     Scientific Advisory Board Member, CogniSens Inc.
  • 2007-pres     Research Member, University of Montreal Center of Excellence for Pervasive Developmental Disorders (CETEDUM)
  • 2002-pres     Licensed psychologist, Quebec Order of Psychologists / Ordre des Psychologues du Québec (OPQ)

Training

  • Post-doctoral fellow, McGill (Neurology & Neurosurgery)
  • Post-doctoral fellow, Montréal (École d’Optométrie)
  • PhD – Montréal (Clinical/Experimental Neuropsychology)
  • MPs – Montréal (Clinical Psychology)
  • MA – Concordia (Experimental Psychology)

Awards

  • 2016-20       Research Scholar Award (J2), Fonds de la Recherche en Santé du Québec (FRSQ)
  • 2015-20       William Dawson Scholar, McGill University
  • 2011-15       Research Scholar Award (J1), Fonds de la Recherche en Santé du Québec (FRSQ)
  • 2006-09       Fellowship, Canadian Institutes of Health Research (CIHR) – Clinical Research Initiative
  • 2006-08       Fellowship, Autism Speaks – Mentor-based fellowship (accepted in name)
  • 2005            Prix Réseau Vision (Vision Network Prize), FRSQ Réseau de recherche en santé de la vision
  • 2003,06       Brain Star Award, CIHR Institute of Neurosciences, Mental Health and Addiction
  • 2001-03       Doctoral Research Award, Canadian Institutes of Health Research (CIHR)
  • 2000            Graduate Travel Scholarship, Fond pour la Formation de Chercheurs et l’Aide à la Recherche (FCAR)
  • 1998-01       Doctoral Research Award, Fond pour la Formation de Chercheurs et l’Aide à la Recherche (FCAR)

Funding

  • Canadian Institutes of Health Research (CIHR)
  • Social Sciences and Humanities Research Council (SSHRC)
  • Natural Sciences and Engineering Research Council of Canada (NSERC)
  • Fonds de la Recherche en Santé du Québec (FRSQ)
  • The Scottish Rite Charitable Foundation of Canada
  • Oxford-McGill Collaborative Neuroscience Program Research Award